Connect
To Top

Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας: Το ντοκιμαντέρ του Άγγελου Ράλλη στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Άγγελου Ράλλη με τίτλο «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας» θα προβάλλεται από 10 Φεβρουαρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στη συνέχεια σε επιλεγμένους κινηματογράφους στην χώρα.

Οπαντοδύναμος Βραχμαπούτρα φουσκώνει και πάλι, έτοιμος να καταπιεί τα πάντα στο διάβα του. Σε ένα νησί από λάσπη που σιγά σιγά εξαφανίζεται από τις πλημμύρες, η Αφρίν, μια δωδεκάχρονη ορφανή κοπέλα, ετοιμάζεται να αφήσει τον μοναδικό κόσμο που έχει γνωρίσει μέχρι τώρα.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Με φόντο τα υπό εξαφάνιση νησιά κατά μήκος του επικίνδυνα φουσκωμένου ποταμού Βραχμαπούτρα στο Μπαγκλαντές, το ντοκιμαντέρ αναδεικνύει το γενναίο αγώνα της 12χρονης Αφρίν, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν κόσμο που πολιορκείται από τις ανελέητες δυνάμεις της φύσης.

Όταν το σπίτι της βουλιάζει από τις πλημμύρες, η Αφρίν εκτοπίζεται με τη σχεδία της στη Ντάκα, μια μητρόπολη που σφύζει από ζωή. Εκεί θα αναζητήσει τον πατέρα της ανάμεσα σε αμέτρητους κλιματικούς πρόσφυγες, και θα ξεκινήσει το δικό της ταξίδι ενηλικίωσης.

Αυτή η αποστολή φέρνει τελικά την Αφρίν αντιμέτωπη με την αναπόφευκτη πολυπλοκότητα του προβλήματος των εγκαταλελειμμένων ορφανών αναγκάζοντάς την να αποδεχτεί απότομα την ενηλικίωσή της.

Αναγκασμένη να μεγαλώσει γρήγορα, η Αφρίν πρέπει να αντιμετωπίσει τα μυστήρια ενός κόσμου που βυθίζεται.

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
του Άγγελου Ράλλη

Γυρισμένο σε διάστημα πέντε ετών, από την άγρια ερημιά των νησίδων του Βραχμαπούτρα που εξαφανίζονται μέχρι την Ντάκα, την πιο υπερπληθυσμένη και μολυσμένη πόλη του κόσμου, Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας, είναι η ιστορία ενηλικίωσης ενός 12χρονου ορφανού κοριτσιού με φόντο την κλιματική κρίση.

Υφολογικά μπορεί να τοποθετηθεί μεταξύ στοχαστικού κινηματογράφου με σκηνές μονοπλάνα και ντοκιμαντέρ παρατήρησης με αισθητική ταινιών μυθοπλασίας. Η κινηματογράφηση γίνεται από τον σκηνοθέτη που είναι και ο διευθυντής φωτογραφίας από μία μεσαία απόσταση ούτε πολύ κοντινή ούτε πολύ μακρινή από το υποκείμενο της λήψης.

Η ταινία συνεχίζει την θεματική προσέγγιση που ήδη υιοθετήθηκε στις προηγούμενες ταινίες μου Ένας Τόπος για όλους, Που Είσαι Σινγκάλ; με επίκεντρο τις αντισυμβατικές οικογενειακές σχέσεις, την μετα-τραυματική συμπεριφορά, την ανθρώπινη μοίρα, την απώλεια και τον ξεριζωμό. Αυτή τη φορά αναζητώ τον τρόπο με τον οποίο η Αφρίν ταιριάζει και συγκρούεται με τη βίαιη πραγματικότητα του αποκλεισμού και των κινδύνων που αντιμετωπίζουν τα ορφανά κορίτσια και τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις των καταστροφών που με αργή βία πλήττουν τους πιο φτωχούς ανθρώπους του πλανήτη.

Έχοντας ζήσει αρκετούς μήνες τα τελευταία πέντε χρόνια στο απόκοσμο νησάκι της Αφρίν, βασίζομαι στις εμπειρίες μου, στην παρατήρηση, στην εθνογραφική έρευνα και στον αυτοσχεδιασμό της Αφρίν, για να δημιουργήσουμε μαζί αυτή τη συνεργατική – συνεταιριστική ταινία. Κατά την διάρκεια κάθε μουσώνα χιλιάδες μικροσκοπικά νησάκια που είναι διασκορπισμένα κατά μήκος του Βραχμαπούτρα μετακινούνται, πλημμυρίζουν για μήνες ενώ κάποια εξαφανίζονται. Εκατομμύρια ανθρώπων προσπαθούν να προσαρμοστούν, μετακινούνται από το ένα νησάκι στο άλλο ή εγκαταλείπουν τις εστίες τους εξαιτίας των όλο και πιο έντονων καιρικών φαινομένων και καταστροφών. Ενώ οι άνθρωποι προσπαθούσαν να προετοιμαστούν για την επερχόμενη καταστροφή, η Αφρίν έψαχνε για τιμαλφή κατά μήκος του ποταμού. Τα σκουπίδια και τα αντικείμενα που οι άνθρωποι πετάνε στο ποτάμι είναι «θησαυρός» για την Αφρίν. Παρά τη ζοφερή της κατάσταση, βρίσκει την ικανότητα να ονειρεύεται και να γελάει.

O αγώνας της Αφρίν ενάντια στις πλημμύρες αντιπροσωπεύει εκατομμύρια παιδιά και νέους που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση. Όταν ξεκινά το ριψοκίνδυνο ταξίδι σε όλη τη χώρα, η Αφρίν είναι ένα από το πολλά εκτοπισμένα παιδιά και κλιματικούς πρόσφυγες που διαχειρίζονται τα απορρίμματα στη Ντάκα. Η ταινία φτάνει στην κορύφωση της μέσα σε μια μυστικιστική κατάσταση όπου τα όνειρα της Αφρίν συγχωνεύονται με την πραγματικότητα.

Άγγελος Ράλλης – Πληροφορίες για τον κινηματογραφιστή

Ο Άγγελος Ράλλης (σκηνοθέτης, σεναριογράφος, διευθυντής φωτογραφίας, μοντέρ) σπούδασε κινηματογράφο, κοινωνιολογία και φωτογραφία. Ξεκίνησε την καριέρα του ως σκηνοθέτης στο θέατρο και την τηλεόραση της ΕΡΤ και ως φωτογράφος για τα ειδησεογραφικά πρακτορεία Eaglepress στο Ηνωμένο Βασίλειο, Reporters στο Βέλγιο και για την εφημερίδα το Έθνος. Για σχεδόν δυο δεκαετίες εργάστηκε σε θέματα μετανάστευσης και επικαιρότητας με διαφορετικές κοινότητες. Η εικαστική και καλλιτεχνική του προσέγγιση, με τον τρόπο παρατήρησης, έχει επιρροές απο το θέατρο και το δημιουργικό ντοκιμαντέρ. Ο Ράλλης είναι ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και διευθυντής φωτογραφίας των βραβευμένων ταινιών Ένας Τόπος για Όλους (2015) και Πού Eίσαι Σινγκάλ; (2017) που έπαιξαν στο IDFA, στο Hot Docs και στο Διεθνές διαγωνιστικό τμήμα της Θεσσαλονίκης κερδίζοντας την ειδική μνεία της κριτικής επιτροπής, προβλήθηκαν συνολικά σε πάνω από 80 φεστιβάλ, με απολογισμό 14 βραβεία και 23 υποψηφιότητες. Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας, μια παραγωγή της Ελλάδας, Γαλλίας και Γερμανίας, είναι η τρίτη του ταινία και έχει αποσπάσει διθυραμβικά σχόλια και κριτικές διεθνώς. Η ταινία που απέσπασε το βραβείο WWF στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης (2023), το Gryphoon Αward καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ Giffoni της Ιταλίας και άλλα 10 βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ επικεντρώνεται στους κλιματικούς πρόσφυγες και την κλιματική κρίση.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΡΑΛΛΗ

  • Ένας Τόπος για Όλους
  • Που Eίσαι Σινγκά

 Maria del Mar Rodriguez Yebra

Η Maria del Mar Rodriguez Yebra (παραγωγός, creative producer) συνίδρυσε την AR Productions το 2014 και είναι υπεύθυνη για τις ευρωπαϊκές και διεθνείς συμπαραγωγές. Πρόσφατες συμπαραγωγές περιλαμβάνουν συνεργάτες όπως οι ZDF-ARTE, CNC, GFC, ΕΡΤ, Eurimages και Media. Η Maria del Mar συμμετέχει σε αγορές συμπαραγωγής όπως TorinoFilmLab, CineMart, Berlinale και Θεσσαλονίκη. Εργάστηκε ως παραγωγός και Creative Producer στην ταινία Ένας Τόπος για Όλους (2015) και ως εκτελέστρια παραγωγής, καλλιτεχνική διευθύντρια και μοντέζ στην ταινία Που Eίσαι Σινγκάλ; (2017). Πριν ενταχθεί στην AR Productions, η Maria del Mar εργάστηκε ως επιστήμονας στη Νανοτεχνολογία και ως ερευνήτρια στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, την Κίνα και την Ελλάδα. Ένθερμη ερευνήτρια, οι ταινίες της εστιάζουν στις σοβαρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και των ένοπλων συγκρούσεων στις γυναίκες και τα κορίτσια, καθώς και σε κάθε πτυχή ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

ΠΛΑΙΣΙΟ: ΤΑ ΤΣΑΡ ΤΟΥ ΒΡΑΧΜΑΠΟΥΤΡΑ

Ο Βραχμαπούτρα είναι ένας από τους μεγαλύτερους διασυνοριακούς ποταμούς στον κόσμο, που διασχίζει την Κίνα (Θιβέτ), τη βορειοανατολική Ινδία και το Μπαγκλαντές. Ο ποταμός είναι επιρρεπής σε καταστροφικές πλημμύρες την άνοιξη όταν λιώνει το χιόνι των Ιμαλαΐων. Η κλιματική αλλαγή εντείνει τους εποχικούς μουσώνες και κυκλώνες, καθιστώντας τις πλημμύρες πιο σοβαρές και απρόβλεπτες.

Το Μπαγκλαντές είναι η έβδομη πιο ευάλωτη χώρα στον κόσμο στην κλιματική αλλαγή, επομένως η υπερβολική ζέστη, η υγρασία και οι πλημμύρες είναι πολύ συνηθισμένες. Λόγω των πλημμυρών υπάρχουν καταστροφικές επιπτώσεις: διακοπή της γεωργίας, λειψυδρία, ασθένειες, κλείσιμο σχολείων, αύξηση των επιπτώσεων στην ψυχική υγεία
κ.λπ. Οι γυναίκες και τα κορίτσια σε όλο το Μπαγκλαντές επηρεάζονται περισσότερο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και των καταστροφών, γιατί αυτές σχετίζονται με
τη σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία και τα δικαιώματά τους, καθώς και τον αυξημένο κίνδυνο για βία λόγω φύλου, όπως οι γυναίκες και κορίτσια που εξαφανίζονται, πέφτουν θύματα εμπορίας και σεξουαλικής κακοποίησης.

Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι η Νότια Ασία θα αντιμετωπίζει μια κρίση 50 εκατομμυρίων κλιματικών προσφύγων κάθε χρόνο μέχρι το 2050. Πάνω από 7,1 εκατομμύρια άνθρωποι από το Μπαγκλαντές εκτοπίστηκαν λόγω της κλιματικής αλλαγής το 2022, αριθμός που θα μπορούσε να φτάσει τα 13,3 εκατομμύρια μέχρι το 2050 σύμφωνα με τον ΠΟΥ.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Υποψηφιότητα για το Χρυσό Αλέξανδρο και Βραβείο WWF Ελλάς
53rd Giffoni Film Festival – Best Documentary Award και ACEA Sustainability Award
MDOC – Melgaço International Documentary Film Festival
International Competition – Jean Loup Passek Award – Best International Feature Length Film
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας – 1ο Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους και Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας
24th Mediteran Film Festival – Best Camera Award και Grand Prix Jury Special Mention
27th Jihlava International Film Festival – Winner Best Film Testimony 2023
Filem’On – International Film Festival for Young Audiences – CIFEJ Award
17ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας – DocFest, Βραβείο Σκηνοθεσίας

Διεθνή φεστιβάλ: συμμετοχή σε συνολικά 40 φεστιβάλ μέχρι τέλος του 2023, η διανομή σε φεστιβάλ συνεχίζεται το 2024.
Κινηματογραφική διανομή: Ελλάδα από Φεβρουάριο 2024. Ιταλία από Μάρτιο 2024
Τηλεοπτική διανομή: ERT, ZDF, ARTE. Ψηφιακά: Al Jazeera

ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ

  • Μοντέρ: Nadia Ben Rachid, Άγγελος Ράλλης
  • Colourist: Lionel Kopp
  • Ήχος: Άγγελος Ράλλης, Teemu Takatalo
  • Σχεδιασμός ήχου: Περσεφόνη Μήλιου
  • Foley: Νίκος Λιναρδόπουλος, Gadou Naudin
  • Μίξη ήχου: Laurent Chassaigne
  • Μουσική: Alexis Rault
  • Trailer μοντάζ: Χρόνης Θεοχάρης
  • Post-production lab Ελλάδα: Πάνος Μπίσδας, Authorwave Executive producers: David Piperni, Daniel Cantagallo, Γιώργος Ράλλης

πηγή: Culturenow.gr

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία : Κινηματογράφος

Η κρίση είναι για πολλούς προβλήματα και μιζέρια… για κάποιους άλλους όμως είναι δημιουργικότητα και ευκαιρίες. Αυτό που χρειάζεται είναι αισιοδοξία και ελπίδα, ελπίδα και αισιοδοξία… και περισσότερη δουλειά! Κάπως έτσι , ξεκίνησε αυτή η ιδέα… η ιδέα που έχει ένα γοητευτικό όνομα…. Beautiful Life.

Επικοινωνία

Διεύθυνση:

Mail:

Τηλέφωνο: