Connect
To Top

Αντιμετωπίζουμε την πανδημία αλλάζοντας νοοτροπία

H πανδημία έχει φέρει νέα δεδομένα στην επιστημονική κοινότητα η οποία δουλεύει συνεχώς για να ανακαλύψει και να μας προσφέρει καλύτερους τρόπους αντιμετώπισης της κρίσης που έχει επηρεάσει όλους τους τομείς της ζωής μας και του πλανήτη.

Το ίδιο και στο πεδίο της ψυχολογίας έχει υπάρξει πολλή έρευνα σε σύντομο χρονικό διάστημα καταλήγοντας σε πληροφορίες που αναδύονται από την μελέτη και την έρευνα με βάση την πανδημία του covid 19. Χρησιμοποιείστε τις ως οδηγό ισορροπίας στις μέρες που έχουμε ακόμη να παλέψουμε με αυτή την παγκόσμια κρίση.

1. Ο αυτοέλεγχος είναι ζωτικής σημασίας

Ο αυτοέλεγχος ήταν πάντα ένα σημαντικό κομμάτι μιας πετυχημένης ζωής. Οι άνθρωποι που είναι ικανοί να καθυστερούν την ικανοποίηση και να αντιστέκονται στους πειρασμούς, τείνουν να είναι υγιέστεροι, πλουσιότεροι και πιο ευτυχισμένοι.

Στις μέρες μας, όμως, ο αυτοέλεγχος είναι πιο απαραίτητος από ποτέ. Οι άνθρωποι με υψηλό αίσθημα αυτοελέγχου μπορούν να διατηρήσουν τις προ-πανδημίας ρουτίνες, τους είναι πιο εύκολο να αναπτύξουν συμπεριφορές νέων στόχων και είναι πιο αποτελεσματικοί στο να μετατρέπουν αυτούς τους νέους στόχους σε νέες συνήθειες.

Ο συνδυασμός των παραπάνω δύο – παραμονή στις παλιές συνήθειες και ανάπτυξη νέων- είναι η ¨μυστική¨ συνταγή των ανθρώπων με αυτοέλεγχο, για επιτυχία σε ταραχώδεις καιρούς.

2. Αντιμετωπίστε το stress καλλιεργώντας θετική νοοτροπία

Μελέτες δείχνουν πως μερικές νοοτροπίες είναι αποτελεσματικότερες στη διαχείριση και αντιμετώπιση του άγχους που προέρχεται από την πανδημία. Ποιες είναι αυτές;

· Η νοοτροπία ¨πρόκλησης¨ περιγράφει την πεποίθηση ότι κάποιος μπορεί και έχει ικανοποιητικό απόθεμα δυνάμεων για να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες και να κατακτήσει προσωπικούς στόχους ή να αναπτυχθεί, όταν ενεργοποιεί την φυσική και την ψυχολογική του ενέργεια. Αυτό, βρέθηκε να σχετίζεται θετικά με την ευχαρίστηση της ζωής ακόμη και εν μέσω πανδημίας.

· Η νοοτροπία ¨ελέγχω μέσω της προσωπικής ευθύνης¨ αναφέρεται στην πεποίθηση ότι η πανδημία είναι, έως ένα βαθμό, ελεγχόμενη από τις επιλογές και τη συμπεριφορά κάποιου. Οι άνθρωποι που την υιοθετούν πιστεύουν πως τα προληπτικά, προστατευτικά μέτρα (όπως η χρήση μάσκας, το συχνό πλύσιμο των χεριών και η φροντίδα του εαυτού) είναι αποτελεσματικά στη μη εξάπλωση του ιού. Αυτή η νοοτροπία σχετίστηκε με τα υψηλότερα επίπεδα ψυχολογικής ευεξίας στη διάρκεια της πανδημίας.

3. Βρείτε μία (δύο, ή τρεις) στρατηγικές αντιμετώπισης που δουλεύουν για σας

Οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν το άγχος με διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχουν τρόποι που αυξάνουν την ανεκτικότητα απέναντι στην κρίση της πανδημίας. Στην κορυφή αυτής της λίστας είναι οι στρατηγικές δράσης, η ενεργή αντιμετώπιση, η θετική διαμόρφωση, η θρησκεία, η αποδοχή και η δεκτικότητα στη βοήθεια των άλλων. Ας δούμε το κάθε ένα ξεχωριστά:

· Η ενεργή αντιμετώπιση χαρακτηρίζεται από την επίλυση των προβλημάτων, την αναζήτηση πληροφοριών και κοινωνικής υποστήριξης, την αναζήτηση βοήθειας και/ή την αλλαγή του περιβάλλοντος κάποιου. Σε γενικές γραμμές η ενεργή αντιμετώπιση λαμβάνει χώρα όταν ένα άτομο παίρνει μία συνειδητή απόφαση αλλάζοντας τη ζωή του/της προς το καλύτερο. Για παράδειγμα, οι πολλοί άνθρωποι που αναζήτησαν την υποστήριξη ενός επαγγελματία ψυχοθεραπευτή στη διάρκεια της πανδημίας, είναι μία μορφή ενεργούς αντιμετώπισης.

· Η θετική διαμόρφωση συμβαίνει όταν ένας άνθρωπος μπορεί και μετατρέπει κάτι αρνητικό σε θετικό ή βρίσκει πάντα το καλό σε κάθε κατάσταση. Παραδείγματος χάριν, η αναγνώριση του γεγονότος, ότι η πανδημία οδήγησε, κάποιον, στο να ανακαλύψει μία νέα δεξιότητα που υπό άλλες συνθήκες δεν θα την είχε αναπτύξει, αντί να θρηνεί για το γεγονός ότι κλείστηκε στο σπίτι, αποτελεί ένα δείγμα υγιούς θετικής διαμόρφωσης.

· Θρησκεία. Η αντιμετώπιση του stress ή ενός ψυχικού τραύματος μέσω της αγάπης που βρίσκουμε στη θρησκεία, είναι ένας άλλος αποτελεσματικός τρόπος διαχείρισης της πανδημίας και του άγχους.

· Η αποδοχή, έχει να κάνει με το να μην επιτρέπουμε στον εαυτό μας να πολεμούμε ενάντια σε οτιδήποτε είναι εκτός του ελέγχου μας. Αντιθέτως, να αποδεχόμαστε αυτό που υπάρχει, ανταποκρινόμενοι στην αλλαγή με τέτοιο τρόπο που να μην προσβάλλει τις αξίες μας.

· Η δεκτικότητα ση βοήθεια των άλλων, αναφέρεται, σε μια ποικιλία ειδών βοήθειας που μπορεί να προέρχεται από άλλους ανθρώπους – παράδειγμα, η προσφορά οικονομικής βοήθειας, η φροντίδα των παιδιών ή η οικιακή βοήθεια.

Αυτό δεν σημαίνει πως η μία στρατηγική είναι, απαραίτητα, καλύτερη από μία άλλη. Μάλλον, έχει να κάνει με το τι ταιριάζει στον καθένα καλύτερα.

Οι ερευνητές προτείνουν και κάποια καθοδήγηση στο τι να μην κάνουμε. Βρήκαν, λοιπόν, πως

η άρνηση,

η χρήση ουσιών και

η απρεπής εκφορά λόγου

δημιούργησαν περισσότερο κακό παρά καλό.

4. Αποστασιοποιηθείτε από τις ειδήσεις που αφορούν την πανδημία

Η έρευνες δείχνουν ξεκάθαρα πως οι άνθρωποι δεν δρουν μόνο με τη λογική. Επηρεαζόμαστε ακούσια από τα συναισθήματα μας. Ακολουθούμε τα βήματα

άλλων ανθρώπων και ότι έρχεται αβίαστα και πρόθυμα στο μυαλό τα εκλαμβάνουμε ως στατιστικές βεβαιότητες.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ο δεύτερος μεγαλύτερος παράγοντας που σχετίζεται με το άγχος της πανδημίας, είναι ο μεγάλος όγκος πληροφοριών που δέχονται οι άνθρωποι από τις ειδήσεις σχετικά με την πορεία της πανδημίας.

Ποιος είναι ο υψηλότερος παράγοντας; Το πόσο επικίνδυνη αντιλαμβάνονται την απειλή που δέχονται. Και φυσικά μπορούμε να φανταστούμε τη σχέση μεταξύ των δύο παραγόντων. Όσο περισσότερες πληροφορίες δέχονται σχετικά με τον ιό και την πορεία της πανδημίας τόσο πιο πιθανό είναι αντιληφθούν την απειλή ως επικίνδυνη και άρα, εκτίθενται σε υψηλότερα επίπεδα άγχους.

Αυτή είναι η αλυσιδωτή αντίδραση του άγχους που φυσικά οδηγεί μέχρι και σε χρόνιες σωματικές καταστάσεις καθώς το σώμα αντιδρά, αμυνόμενο, στη έκθεση του σε υπερβολικές δόσεις, μη διαχειρίσιμου, άγχους. Τελικά, οι άνθρωποι μόνο λογικά δε δρούμε.

Αυτό, φυσικά δε σημαίνει πως πρέπει να θάψουμε το κεφάλι μας στην άμμο μέχρι να τελειώσει η πανδημία. Αντιθέτως, θα πρέπει να λειτουργήσει ως ένδειξη πάνω στην οθόνη που θα μας θυμίζει την ποσότητα των πληροφοριών που εισπράττουμε.

Η προσοχή των media έχει δύο πρόσωπα. Από τη μια πλευρά η ταχεία ενημέρωση των κινδύνων της μόλυνσης φαίνεται να προωθεί αλλαγές σε πιο υγιείς συνήθειες, άρα και μείωση της μεταδοτικότητας, από την άλλη, όμως η μαζική κάλυψη της πανδημίας μπορεί να οδηγήσει σε μαζική υστερία και φόβο.

Συμπερασματικά, έως ότου φτάσουμε στο επιθυμητό επίπεδο ανοσίας, η καλύτερη επίθεση είναι η καλύτερη άμυνα. Προσπαθήστε να υιοθετήσετε κάποιες από αυτές τις στρατηγικές άμυνας προκειμένου να διατηρήσετε την διανοητική και ψυχική σας υγεία στη διάρκεια του 3ου κύματος της πανδημίας και μέχρι αυτή να λήξει. Η πανδημία μπορεί να μην πηγαίνει πουθενά, αλλά ούτε κι εσείς.


Ναταλία Ιωαννίδου – Τριανταφύλλου Kλινικός-Συμβουλευτικός Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια Εθνικής Αντιστάσεως 13 – Σέρρες Τηλ. 23210 52441

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία : Ευ Ζην

Η κρίση είναι για πολλούς προβλήματα και μιζέρια… για κάποιους άλλους όμως είναι δημιουργικότητα και ευκαιρίες. Αυτό που χρειάζεται είναι αισιοδοξία και ελπίδα, ελπίδα και αισιοδοξία… και περισσότερη δουλειά! Κάπως έτσι , ξεκίνησε αυτή η ιδέα… η ιδέα που έχει ένα γοητευτικό όνομα…. Beautiful Life.

Επικοινωνία

Διεύθυνση:

Mail:

Τηλέφωνο: