Connect
To Top

Β. ΜΗΤΛΙΑΓΚΑ: ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ Η Δ.Α. ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΤΑΣΗ ΝΑ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΤΟ ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ

Η δημοτική σύμβουλος Σερρών, κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, σχολιάζει τη μέχρι σήμερα πορεία της Δημοτικής Αρχής.

Πριν από λίγες μόλις ημέρες, η κ. Μητλιάγκα είχε εκφράσει την ενόχλησή της για τον τρόπο που τελικά έγινε η επιλογή των δράσεων για την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση. Ως μέλος της αρμόδιας επιτροπής, τονίζει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο blife.gr και τη Μαρία Νάβαλη, πως ενοχλήθηκε γιατί διαπίστωσε πως η επιτροπή είχε τελικά έναν ρόλο εντελώς διακοσμητικό. Παράλληλα, δηλώνει πως η Δημοτική Αρχή λειτουργεί κυρίως με γνώμονα την επικοινωνία. Αίσθηση προκαλεί ο σχολιασμός της πως οι συνεργάτες του Δημάρχου έχουν θέμα αποτελεσματικότητας.

Αυτό όμως που με ενόχλησε περισσότερο ήταν η διαπίστωση του διακοσμητικού ρόλου που εν τέλει κλήθηκε να παίξει η Επιτροπή αυτή, πράγμα το οποίο με βρίσκει κάθετα αντίθετη.

Οι δράσεις που ανακοίνωσε ο Δήμος Σερρών για τις επετειακές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, προκάλεσε την αντίδραση κάποιων δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης, μεταξύ των οποίων και εσείς, η οποία μάλιστα ήσασταν και μέλος της Επιτροπής που συνέστησε ο Δήμος για το 2021. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τους λόγους αυτής της αντίδρασης ; Ποιο είναι για εσάς το πιο σημαντικό θέμα που επισημάνατε και προκάλεσε την αντίδρασή σας;

Οι λόγοι της αντίδρασής μου ήταν δύο. Ο πρώτος αφορά στην επιλογή ενός ανώνυμου, ανήλικου καλλιτέχνη, με ακραίες αναφορές στα πρότερα έργα του, τον οποίο η δημοτική αρχή με περισσή ευκολία υιοθέτησε από το Δήμο Αργυρούπολης- Ελληνικού προκειμένου να φιλοτεχνήσει grafiti σε τοίχους της πόλης με τα πρόσωπα ηρώων του 1821, χωρίς η συγκεκριμένη δράση να έχει προηγουμένως συζητηθεί ή έστω προταθεί στην Επιτροπή που συστήθηκε για το σκοπό αυτό, στην οποία και συμμετείχα. Εκτός αυτού, η δράση αυτή επιλέχθηκε χωρίς να ζητηθεί η άποψη ειδικών επί του θέματος, όπως για παράδειγμα του αρχιτεκτονικού συμβουλίου της πόλης, πράγμα το οποίο επίσης δε με βρίσκει σύμφωνη, καθώς πιστεύω ότι για τη διαχείριση του δημόσιου χώρου για καλλιτεχνική έκφραση θα πρέπει, αν μη τι άλλο, να έχει ακουστεί η άποψη του αρχιτεκτονικού συμβουλίου. Αυτό όμως που με ενόχλησε περισσότερο ήταν η διαπίστωση του διακοσμητικού ρόλου που εν τέλει κλήθηκε να παίξει η Επιτροπή αυτή, πράγμα το οποίο με βρίσκει κάθετα αντίθετη. Θα περίμενα ο ρόλος της να είναι πιο ουσιαστικός, όχι μόνον για το “θεαθήναι”, κυρίως από τη στιγμή που η Δημοτική Αρχή πήρε την Πρωτοβουλία να τη συστήσει. Η Επιτροπή λειτούργησε κατ’ εμέ εντελώς επιφανειακά και χωρίς ουσιαστικό ρόλο, καθώς όταν στις 26-02 ανακοινώθηκαν οι επιλεγείσες δράσεις, διαπίστωσα ότι η εν τέλει επιλέχθηκαν αυτά που η Δημοτική Αρχή είχε ήδη σχεδιάσει πριν την πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής, καθώς και κάποιες δράσεις που “σκαρφίστηκε” μετέπειτα. Η Επιτροπή δεν ενημερώθηκε  για τις δράσεις που επιλέχθηκαν, δε ζητήθηκε η γνώμη της για την επιλογή αυτή, και κυρίως νομίζω ότι οι προτάσεις και οι θέσεις που κατατέθηκαν σε αυτήν δε λήφθηκαν σοβαρά υπ’ όψιν. Τέτοιου είδους χειρισμοί με βρίσκουν αντίθετη, καθώς τις θεωρώ κινήσεις επιφάνειας και εντυπωσιασμού και όχι ουσίας. Από τη στιγμή που συστήθηκε θα έπρεπε να λειτουργήσει ουσιαστικά, με κρίση και άποψη, και όχι απλά να στολίσει τις δράσεις επιλογής με μια επίφαση συναίνεσης.

Έχω την αίσθηση ότι η Δημοτική Αρχή έχει την τάση να επιλέγει το φαίνεσθαι σε βάρος της ουσίας, σε διάφορα θέματα.

Είναι η πρώτη φορά που η Δημοτική Αρχή συμπεριφέρεται  με τον τρόπο αυτό προς την αντιπολίτευση ή έχετε επισημάνει και άλλες ανάλογες συμπεριφορές;

Έχω την αίσθηση ότι η Δημοτική Αρχή έχει την τάση να επιλέγει το φαίνεσθαι σε βάρος της ουσίας, σε διάφορα θέματα. Αρέσκεται να προβάλει τον εαυτό της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – ακόμη και για τα αυτονόητα – και συχνά καταφεύγει σε κινήσεις “εντυπωσιασμού, χωρίς τον ανάλογο σχεδιασμό και εκ βάθους μελέτη. Νομίζω ότι κάτι τέτοιο ήταν και η επιλογή του Εύρυτου, όπως και η επιλογή πέρυσι το Πάσχα να φέρει στα σπίτια μας το Άγιο Φως εν μέσω καραντίνας ή να ανάψει τα καντηλάκια στα νεκροταφεία την Μ. Παρασκευή και η άστοχη για μένα υπερ-προβολή των δράσεων κοινωνικού περιεχομένου, που έχουν να κάνουν με την προσφορά σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Όσον αφορά την αντιμετώπιση της αντιπολίτευσης, νομίζω πως αν και επανειλημμένα ο ίδιος ο Δήμαρχος έχει εκφράσει στο Δημοτικό Συμβούλιο την αξία του ρόλου της, στην πράξη δεν έχει δείξει κάτι τέτοιο. Έπρεπε να περάσει ενάμιση χρόνος από την αρχή της θητείας της για να παραχωρήσει επιτέλους γραφεία στην αντιπολίτευση, κι αυτό μετά από επανειλημμένη πίεση που δέχτηκε από εμάς, αν και ήταν κάτι που είχε βιαστεί να εξαγγείλει ήδη από το πρώτο Δημοτικό Συμβούλιο. Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση της εκλογής “Συμπαραστάτη του Δημότη” πριν από ένα χρόνο περίπου, κατά την οποία είχε επιλέξει να προτείνει πρόσωπο της προτίμησής της, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση της αντιπολίτευσης και τελικά – όταν αυτό δεν ψηφίστηκε – έκανε πίσω και δεν ξαναέφερε το θέμα με άλλο πρόσωπο ευρύτερης αποδοχής (διαπιστώνοντας μάλλον ότι δεν θα μπορούσε να περάσει τη δική της επιλογή, μια και η συγκεκριμένη θέση ήθελε μια αυξημένη αποδοχή και από τα μέλη της αντιπολίτευσης). Αν όντως ήθελε να υπάρχει Συμπαραστάτης του Δημότη θα είχε προτείνει εξ’ αρχής ένα πρόσωπο κοινής αποδοχής, κατά την άποψή μου ή θα επανερχόταν στο θέμα με πρόσωπο εξασφαλισμένης κοινής αποδοχής.

Μέχρι και αυτή τη στιγμή, παρά την ειδική κατάσταση που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού, έχει παραχθεί ουσιαστικό έργο από τη δημοτική αρχή, κατά την άποψή σας; Έχουν προχωρήσει θέματα σοβαρά για τον Δήμο Σερρών;

Σίγουρα αυτό που προέχει τον τελευταίο χρόνο είναι η διαχείριση της πανδημίας και των επιπτώσεών της, έργο στο οποίο συμμετέχει ενεργά η τοπική αυτοδιοίκηση, παρά το γεγονός ότι τη μεγαλύτερη ευθύνη φέρει η κεντρική κυβέρνηση. Επομένως μεγάλο μέρος των προτεραιοτήτων της Δημοτικής Αρχής αποτελεί αυτή η διαχείριση. Βέβαια ο Δήμος έχει εισπράξει έξτρα κονδύλια για την πανδημία, και μάλιστα ιδιαίτερα σημαντικά, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχει διακοπεί η δυνατότητα παραγωγής ουσιαστικού έργου, από οικονομικής πλευράς τουλάχιστον. Θα ήθελα να επισημάνω βέβαια ότι η κατάσταση αυτή δίνει και πολλά άλλοθι στη δημοτική αρχή καθώς και μεγάλη ευχέρεια να ενεργήσει κατά βούληση, καθώς εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι πολιτικές διεργασίες με φυσιολογικό τρόπο. Ούτε το Δημοτικό Συμβούλιο ούτε οι Επιτροπές του Δήμου μπορούν να επιτελέσουν  τον ρόλο που τους αναλογεί με τον τρόπο που συνεδριάζουν, ούτε η αντιπολίτευση να ασκήσει τον έλεγχο που της αναλογεί. Σε γενικές γραμμές γίνεται προσπάθεια, δεν θα ήθελα να μηδενίσω εντελώς τα πράγματα, όχι όμως στο βαθμό που εγώ θα περίμενα να δω. Έχω την εντύπωση ότι η Δημοτική Αρχή αναλώνεται αρκετά στην προσπάθεια πολιτικής επιβίωσης και εξασφάλισης της επανεκλογής της ήδη από τώρα, σε βάρος της παραγωγής ουσιαστικού έργου για την πόλη. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι μεγάλες τομές χρειάζονται και μεγάλες ρήξεις, πράγμα το οποίο τεχνιέντως αποφεύγεται. Συμπερασματικά θα έλεγα ότι η Δημοτική Αρχή προς το παρόν αναλώνεται κυρίως στη διαχείριση της καθημερινότητας – και όχι με μεγάλη επιτυχία πάντα – καθώς και στην επιλογή δράσεων “εντυπώσεων” σε βάρος των παρεμβάσεων ουσίας.

Δεν έχω πειστεί ότι ο Δήμαρχος έχει γύρω του ανθρώπινο δυναμικό αρκούντως ικανό να φέρει εις πέρας την προσπάθεια αυτή, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω κανέναν.

Ενάμιση χρόνο ως δημοτική σύμβουλος, είναι η κατάσταση όπως την περιμένατε; Υπάρχουν θέματα που σας ενοχλούν; Μπορούν να βελτιωθούν ή όχι;

Η αλήθεια είναι πως μπαίνοντας στον στίβο της αυτοδιοίκησης για πρώτη φορά, είχα εντελώς διαφορετική εικόνα για τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα. Σίγουρα το πρώτο στοίχημα για οποιαδήποτε δημοτική αρχή είναι η διαχείριση της καθημερινότητας και η διοίκηση αυτού του μεγάλου οργανισμού που λέγεται Δήμος, σε συνδυασμό με τη διοίκηση των Νομικών Προσώπων του Δήμου, δηλαδή της ΔΕΥΑΣ, της ΚΕΔΗΣ, του ΟΠΑΚΠΑ κλπ. Επομένως είναι σημαντικό, εκτός από τον Δήμαρχο, να υπάρχει μια ικανή ομάδα για να αναλάβει το έργο αυτό. Δεν έχω πειστεί ότι ο Δήμαρχος έχει γύρω του ανθρώπινο δυναμικό αρκούντως ικανό να φέρει εις πέρας την προσπάθεια αυτή, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω κανέναν. Ο καθένας με τον τρόπο του προσπαθεί, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο. Δεν εννοώ όμως μόνο τους δημοτικούς συμβούλους που έχει εκλέξει, αλλά και τη στρατιά συμβούλων και ειδικών συνεργατών τους οποίους έχει επιλέξει ο Δήμαρχος, οι οποίοι επιτρέψτε μου να πω ότι, καθ’ ομολογία της ίδια της Δημοτικής Αρχής, επιτελούν κυρίως έργο διοικητικών υπαλλήλων και όχι συμβούλων. Αυτό όμως που κυρίως νομίζω ότι λείπει, είναι το όραμα, η κεντρική ιδέα για το μέλλον του Δήμου μας. Πέραν από κάποια μεγαλεπίβολα σχέδια (βλέπε για παράδειγμα EDEN Project), νομίζω ότι λείπει ένας κεντρικός σχεδιασμός και μια χάραξη πολιτικής η οποία θα αποτελέσει το υπόστρωμα για όλες τις ενέργειες που προωθούνται.

Ο ισχύων νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση δημιουργεί προβλήματα; Αν ναι ποια θεωρείτε τα πιο σημαντικά; Οι αλλαγές που ετοιμάζει η κυβέρνηση είναι (από όσα ξέρουμε μέχρι στιγμής) στη σωστή κατεύθυνση ή όχι;

Ο ισχύων νόμος δεν δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία της Δημοτικής Αρχής, καθώς με τις τροποποιήσεις που έγιναν τον Αύγουστο του ‘19, αφαιρέθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο μεγάλο κομμάτι αρμοδιοτήτων, το οποίο και μετακύλισε κυρίως στην Οικονομική Επιτροπή, όπου η Δημοτική αρχή έχει μια άνετη πλειοψηφία. Η απλή αναλογική θυσιάστηκε στον βωμό της “κυβερνησιμότητας”, πράγμα το οποίο δεν με βρίσκει σύμφωνη για δύο λόγους. Πρώτον, επειδή οι εκλογές διεξήχθηκαν με άλλα δεδομένα, ο κόσμος ψήφισε με διαφορετικά κριτήρια, και επομένως η ετυμηγορία της κάλπης διαστρεβλώθηκε. Δεύτερον και κυριότερο, επειδή η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί το κατ’ εξοχήν πολιτικό πεδίο όπου η απλή αναλογική – που προκειμένου να λειτουργήσει απαιτεί ευρείες συνεργασίες και συναινέσεις – θα μπορούσε να δοκιμαστεί. Οι Δήμοι δεν καλούνται ούτε να χαράξουν οικονομική και αναπτυξιακή πολιτική, ούτε να διαχειριστούν σοβαρές κρίσεις σε εθνικό επίπεδο. Διαχειρίζονται την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής του πολίτη στο αστικό περιβάλλον. Κατά την άποψή μου η τοπική αυτοδιοίκηση, ειδικά του πρώτου βαθμού, θα έπρεπε να λειτουργεί αποδεσμευμένη από κομματικά στεγανά, πράγμα το οποίο δε συμβαίνει. Δεν θεωρώ ότι η απλή αναλογική, ειδικά με τον τρόπο που είχε σχεδιαστεί από την προηγουμενη κυβέρνηση, είναι πανάκεια,  έχει κι αυτή τα μειονεκτήματά της. Όμως σίγουρα θα βοηθούσε στην κατεύθυνση της ουσιαστικότερης συναίνεσης. Απ’ ότι φαίνεται όμως η ευκαιρία αυτή χάθηκε προς το παρόν για τα ελληνικά δεδομένα, μια και ο νέος νόμος που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση όχι απλά επαναφέρει το πρότερο καθεστώς, αλλά αφαιρεί ακόμη και τη συναίνεση του 50% στο πρόσωπο του Δημάρχου, ο οποίος πλέον θα εκλέγεται με 40 ή 42%. Για να πάει μπροστά ο τόπος μας και να φύγει από τις νοοτροπίες του παρελθόντος, χρειάζονται τολμηρές κινήσεις και αποφάσεις.

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία : Συνεντεύξεις

Η κρίση είναι για πολλούς προβλήματα και μιζέρια… για κάποιους άλλους όμως είναι δημιουργικότητα και ευκαιρίες. Αυτό που χρειάζεται είναι αισιοδοξία και ελπίδα, ελπίδα και αισιοδοξία… και περισσότερη δουλειά! Κάπως έτσι , ξεκίνησε αυτή η ιδέα… η ιδέα που έχει ένα γοητευτικό όνομα…. Beautiful Life.

Επικοινωνία

Διεύθυνση:

Mail:

Τηλέφωνο: