Connect
To Top

Π. ΚΟΤΡΩΝΗΣ: ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΟΥΝ ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ;

Δυστυχώς, κάποια στιγμή η μάστιγα των σύγχρονων πόλεων, έφτασε και στα Σέρρας (εδώ και καιρό είναι αλήθεια).

Είτε λόγω υπερβολικής χρήσης του Ι.Χ, είτε λόγω κακού σχεδιασμού, είτε λόγω νοοτροπίας και κουλτούρας των συμπολιτών μας, το πρόβλημα είναι υπαρκτό. Το σίγουρο είναι, ότι αν δεν παρθούν άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα αυτό θα επιδεινώνεται συνεχώς.

Τα Ι.Χ. μετά από ένα διάστημα κάθετης πτώσης των πωλήσεων, λόγω οικονομικής κρίσης, αρχίζουν πλέον να αυξάνονται και πάλι. Αν κάνουμε λοιπόν μία αναγωγή στο σύντομο μέλλον (5-10 χρόνια), θα καταλήξουμε στο ασφαλές συμπέρασμα, ότι οι συνθήκες κυκλοφορίας, κυρίως στο κέντρο της πόλης θα είναι αφόρητες.

Συνεπώς πρέπει να ξανασχεδιάσουμε την κυκλοφοριακή μας πολιτική, μειώνοντας δραστικά τη χρήση του Ι.Χ. και αυξάνοντας τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, οι οποίοι είναι συγκεκριμένοι, δηλαδή πεζή μετακίνηση, χρήση ποδηλάτου και Μαζικών Μέσων Μετακίνησης (αστικά λεωφορεία, κυρίως mini bas).

Αυτό θα έχει άμεσα αποτελέσματα στην αισθητική και λειτουργική αναβάθμισης της κυκλοφορίας (κυρίως στο κέντρο), αλλά είναι αποδεδειγμένο ότι η ευκολότερη και γρηγορότερη πρόσβαση στο κέντρο ενισχύει και την οικονομική δραστηριότητα.

Το αισιόδοξο σε όλο αυτό τα φαινομενικά δύσκολο πρόβλημα είναι ότι δεν απαιτούνται τεράστια κονδύλια, αλλά πολιτική βούληση, οργάνωση και λίγα χρήματα.

Ένας από τους βασικούς άξονες που θα τύχουν γενναιόδωρης χρηματοδότησης στη νέα Προγραμματική Περίοδο (ΕΣΠΑ) 2021-2027 από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα είναι η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα (ΒΑΚ). Βασικός στόχος της Ε.Ε είναι η μείωση της ιδιωτικής μετακίνησης (Ι.Χ.), ζώνες ήπιας κυκλοφορίας, περισσότερη δημόσια συγκοινωνία, καθώς και έμφαση στην έξυπνη κινητικότητα.

Αυτό όμως προϋποθέτει, ότι ο δήμος μας πρέπει άμεσα να εκπονήσει ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αλλιώς η πρόσβαση στα διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρώπης θα είναι αδύνατη. Στη συλλογή προτάσεων μπορούν να βοηθήσουν και οι πολίτες. Ήδη ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει αναπτύξει μια

πλατφόρμα συμμετοχής των πολιτών για την υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο του σχεδιασμού του ΣΒΑΚ (www.svakthess.imet.gr/Συμμετέχω-Ενεργά).

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει να εξοβελήσουμε το Ι.Χ αυτοκίνητο, το οποίο όλοι καταριόμαστε και όλοι υπερχρησιμοποιούμε.

Μερικές απλές προτάσεις – λύσεις:

· Δημιουργία πολλών περιφερειακών πάρκιγκ

· Δημιουργία μεγάλου πάρκιγκ σε ένα από τα πρώην στρατόπεδα (κατά προτίμηση «ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ»)

· Επανασχεδιασμός των δρομολογίων των Αστικών σε συνεργασία με τη διοίκηση του ΚΤΕΑΛ, ακόμα και με την παροχή κάποιων κινήτρων από τη μεριά του δήμου

· Δημιουργία συστήματος «έξυπνου πάρκιγκ» (smart parking) κάτι που ήδη το προχωράει ο δήμος Αθηναίων. Η συμφωνία προβλέπει την εγκατάσταση στο οδόστρωμα, σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας, χιλίων (1000) αισθητήρων έξυπνης στάθμευσης, που μέσω mobile εφαρμογής (iOS και Android), θα ενημερώνουν τους οδηγούς που ακριβώς υπάρχουν ελεύθερες θέσεις στάθμευσης. Οι οδηγοί, μόλις παρκάρουν σε έξυπνη θέση στάθμευσης, θα μπορούν μέσω της υπάρχουσας mobile εφαρμογής MyΑthensPass, να πληρώνουν για τον χρόνο στάθμευσής τους. Με την ολοκλήρωση του έργου θα μειωθεί ο χρόνος αναζήτησης θέσης στάθμευσης, θα αποσυμφορηθούν οι κεντρικοί δρόμοι από την κίνηση και συνεπώς και την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας. Παράλληλα, οι 1000 αυτοί αισθητήρες, θα συνδράμουν στο έργο της Αστυνομίας για καλύτερη αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης.

· Τέλος η θέση του ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ στο δήμο μας, αν και έχουν γίνει κάποια μικρά βήματα, εν τούτοις δεν έχει τη θέση που του αρμόζει. Στην Καρδίτσα κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή περί τα 20.000 ποδήλατα, οι δε συνθήκες κυκλοφορίας του είναι απείρως καλύτερες από τις δικές μας. Καλές πρακτικές υπάρχουν σε πολλές πόλεις. Όμως ο δήμος Σερρών αν και συμμετέχει από το 2005 σε προγράμματα που αποσκοπούν στη βελτίωση της Αστικής Κινητικότητας, όπως ήταν το PIMMS, και το PIMMS TRANSFER, τα πρακτικά αποτελέσματα στη βελτίωση του κυκλοφοριακού ήταν φτωχά.

Αυτά μαζί με την ενίσχυση της ενημέρωσης των πολιτών με ημερίδες, εθελοντικές δράσεις, διαφημιστικά spot κλπ, πιστεύω ότι θα έχει καλά αποτελέσματα, αρκεί και οι πολίτες από τη μεριά τους να αντιληφθούν, ότι χωρίς τη δική τους συμβολή όλα θα μείνουν κενό γράμμα.

Δημοτική αρχή και δημότες μπορούν από κοινού να πετύχουν.

Παναγιώτης Κοτρώνης

Υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη ΣΕΡΡ.Α.Σ. και υποψήφιο δήμαρχο το Στέφανο Φωτιάδη

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία : Τοπική Αυτοδιοίκηση