Connect
To Top

ΤΡΟΦΕΣ ΑΝΤΙΓΗΡΑΝΣΗΣ

Ως γήρανση ορίζεται η προοδευτική φθορά όλων των λειτουργιών του ανθρώπινου σώματος, η οποία το καθιστά ευάλωτο σε ασθένειες και αναπόφευκτα στο θάνατο. Μερικές από τις χρόνιες ασθένειες φθοράς είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο σακχαρώδης διαβήτης και η οστεοαρθρίτιδα. Ποτέ όμως δεν πίστευα στη βιολογική ηλικία και η επιστήμη με επιβεβαιώνει καθημερινά.

Η ηλικία είναι απλώς ένας αριθμός. Μελέτες σε δίδυμους έδειξαν ότι η ηλικία που θα φτάσουμε συνδέεται κατά 20-30% με τα γονίδια και το υπόλοιπο 70-80% με περιβαλλοντικούς παράγοντες (τρόπος ζωής, άσκηση, διατροφή).

Οι κυρίαρχες θεωρίες του γήρατος είναι δύο:

1 Η θεωρία των τελομερών

Τα κύτταρά μας δεν παραμένουν ίδια κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Διαιρούνται και αντικαθιστούν όσα έχουν φθαρεί. Αυτό όμως δε γίνεται επ’ άπειρον. Υπάρχει ένα όριο. Αυτό το όριο καθορίζει τη διάρκεια της ζωής μας. Τα τελομερή βρίσκονται στην άκρη των χρωμοσωμάτων και σε κάθε διαίρεση μικραίνουν, μέχρι τελικά να χάσει το κύτταρο τη δυνατότητα να πολλαπλασιάζεται και να πεθάνει. Στο σώμα μας υπάρχει ένα ένζυμο που αναστέλλει τη συρρίκνωση των τελομερών, η τελομεράση, το «ένζυμο της αθανασίας».

Οι τροφές που μπορούν να επιμηκύνουν τα τελομερή μας:

  • Ρόδι: Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, με λίγες θερμίδες, φυτικές ίνες και πολλές βιταμίνες (Α, C E, φολικό οξύ, σίδηρο, κάλιο), ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
  • Μούρα: Πλούσια σε αντιοξειδωτικά, μειώνουν τις φλεγμονές στο σώμα, ενισχύουν την αιματική ροή και τη μνήμη και μειώνουν την πίεση. Τα μούρα όλων των ειδών (μύρτιλλα, goji berries, cranberries), τα φραγκοστάφυλα και τα σμέουρα βοηθούν το σώμα ενισχύοντας την παραγωγή κολλαγόνου. Το κολλαγόνο είναι σημαντικό για τη διατήρηση απαλού και λείου δέρματος. Επιπλέον, τα φραγκοστάφυλα παρέχουν προστασία ενάντια στις ακτίνες UV και καταστρέφουν τις ελεύθερες ρίζες. Αυτό βοηθά στην καταπολέμηση των σημαδιών που προκαλούνται από την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία.
  • Μπρόκολο: Ανήκει στην οικογένεια των σταυρανθών λαχανικών που λόγω της αντιοξειδωτικής τους ικανότητας λειτουργούν αντικαρκινικά. Επίσης, ενισχύουν την αποτοξίνωση του σώματος.
  • Κακάο-μαύρη σοκολάτα: Περιέχουν αντιοξειδωτικά που ονομάζονται φλαβονοειδή. Το κακάο προστατεύει το δέρμα από τις οξειδωτικές βλάβες που προέρχονται από την υπέρυθρη ακτινοβολία, ενώ παράλληλα βοηθά στη μνή- μη και τη διάθεση.
  • Καφές: Ένα φλιτζάνι την ημέρα μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη. Δύο φλιτζάνια ενισχύουν τη διάθεση. Τρία φλιτζάνια συμβάλλουν στην αποτοξίνωση του συκωτιού. Περισσότερα από 4 φλιτζάνια συμβάλλουν στην πρόληψη του Alzheimer.
  • Aβοκάντο: Περιέχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία διατηρούν νέα τα αγγεία και τα κύτταρα της επιδερμίδας. Αυξάνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, διατηρώντας το σάκχαρο του αίματος σταθερό, με αποτέλεσμα να μην πεινάς. Έτσι, μπορείς να χάσεις βάρος.
  • Κουρκουμάς: Με αντιοξειδωτικές και αντιφλεγ- μονώδεις ιδιότητες, βοηθά στην υγεία των αρθρώσεων και του εγκεφάλου.
  • Ξηροί καρποί: Περιέχουν μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία συνδέονται με την πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων και του σακχαρώδους διαβήτη τύπου.
  • Ρίγανη: Αντιοξειδωτική, αντιμικροβιακή, βοηθά στην ανάρρωση από το κρυολόγημα και έχει 4 φορές πιο ισχυρή αντιοξειδωτική δράση από το μήλο και 40 από την πατάτα.
  • Ελληνικό γιαούρτι: Πλούσιο σε προβιοτικά, για υγιές γαστρεντερικό.
  • Ελαιόλαδο: Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο χάρη στις πολυφαινόλες λειτουργεί αντιοξειδωτικά, αντικαρκινικά και ενεργοποιεί το μεταβολισμό. Βοηθά στην υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών.
  • Κρόκος Κοζάνης: Ένα από τα φάρμακα της αρχαιότητας, το χρησιμοποιούσαν και για τη θεραπεία της αϋπνίας. Περιέχει βιταμίνες A, C, του συμπλέγματος B, σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο και λυκοπένιο που λειτουργεί αντικαρκινικά.

2 Η θεωρία του οξειδωτικού στρες

Η δεύτερη θεωρία είναι το οξειδωτικό στρες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι χημικά μόρια που σε φυσιολογικά όρια μας θωρακίζουν. Όταν όμως υπερπαράγονται, αρχίζουν και σκουριάζουν τα κύτταρα. Αίτια είναι η ατμοσφαιρική μόλυνση, τα χημικά, τα παρασιτοκτόνα, το άγχος και η κακή διατροφή. Το ελπιδοφόρο είναι πως ολοένα και περισσότερες έρευνες αποδεικνύουν ότι η διατροφή και η άσκηση συνδέονται με τη μακροζωία.

Τι πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή της αντιγήρανσης:

  • Σκούρα φρούτα και λαχανικά: Η αρχή της αντιγήρανσης βρίσκεται στα αντιοξειδωτικά, τα οποία περιλαμβάνουν βιταμίνες, όπως η C, καθώς και βιοφλαβονοειδή, τα οποία καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες
  • Φρούτα και λαχανικά που έχουν σκούρο χρώμα και συνήθως περιέχουν περισσότερα φλαβονοειδή. Καλές πηγές φλαβονοειδών είναι τα βατόμουρα, τα μαύρα σταφύλια και οι κόκκινες πιπεριές.
  • Φυλλώδη πράσινα λαχανικά, όπως μπρόκολο και σπανάκι, που αποτελούν μια πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών. Το σπανάκι περιέχει φολικό οξύ, το οποίο βοηθά στον αναδιπλασιασμό του DNA, και πολλή βιταμίνη Ε. Το κουνουπίδι και το λαχανάκι Βρυξελλών περιέχουν επίσης αντιοξειδωτικά και τις αντικαρκινικές ινδόλες.
  • Μυρωδικά και μπαχαρικά: ρίγανη, μαϊντανός, κρόκος Κοζάνης, κανέλα.
  • Ξηρούς καρπούς.
  • Καλό λίπος: αγνό παρθένο ελαιόλαδο, αβοκάντο, λιπαρά ψάρια (σολομός, τόνος, ξιφίας, σαρδέλα, σκουμπρί).
  • Γιαούρτι.
  • Καλούς υδατάνθρακες: καστανό ρύζι, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, αλεύρι ζέας.
  • Άφθονο νερό: Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι 8 ποτήρια. Ξεκίνησε με 1 ποτήρι χλιαρό νερό με μισό λεμόνι το πρωί, το οποίο θα αποτοξινώσει το συκώτι.
  • Πιες 2-3 φλιτζάνια πράσινο τσάι: Πλούσιο σε επιγαλλοκατεχίνες, αυξάνει το μεταβολισμό και λειτουργεί αντιοξειδωτικά.
  • Απόφυγε: Ζάχαρη, άσπρο αλεύρι και επεξεργασμένα τρόφιμα.

πηγή: www.shape.gr

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία : Ευ Ζην