Connect
To Top

ΒΙΤΑΜΙΝΗ C: ΜΕ ΠΟΙΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ

Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να παράγει την βιταμίνη C. Ως εκ τούτου πρέπει να παίρνουμε από τα τρόφιμα και άλλες πηγές.

Καλές πηγές βιταμίνης C είναι τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ιδιαίτερα τα εσπεριδοειδή. Η βιταμίνη C μπορεί επίσης να παραχθεί και σε συνθήκες εργαστηρίου.
Οι περισσότεροι ειδικοί συνιστούν να παίρνετε βιταμίνη C μέσα από μια διατροφή που είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά και όχι μέσω συμπληρωμάτων. Ο φρέσκος χυμός πορτοκάλι είναι μια από τις καλύτερες διατροφικές πηγές βιταμίνης C, αν και υπάρχουν και μερικές ακόμα καλύτερες. Ο φρέσκος χυμός περιέχει περισσότερη “ενεργή” βιταμίνη C.

Ιστορικά, η βιταμίνη C χρησιμοποιήθηκε για την πρόληψη και τη θεραπεία του σκορβούτου. Το σκορβούτο είναι σχετικά σπάνια ασθένεια πλέον, αλλά κάποτε ήταν πολύ συχνή μεταξύ των ναυτικών και όποιων περνούσαν μεγάλο χρονικό διάστημα στα πλοία. Όταν τα ταξίδια διαρκούσαν περισσότερο από την προμήθεια φρούτων και λαχανικών, οι ναύτες άρχισαν να υποφέρουν από ανεπάρκεια βιταμίνης C, η οποία οδηγούσε σε σκορβούτο.

Βιταμίνη C – Χρήσεις

Αποτελεσματική για:

  • Ανεπάρκεια βιταμίνης C. Λαμβάνοντας βιταμίνη C από το στόμα, ή σε ενέσιμη μορφή, προλαμβάνετε και αντιμετωπίζετε την ανεπάρκεια βιταμίνης C (σκορβούτο)

Μάλλον αποτελεσματική για:

  • Απορρόφηση του σιδήρου. Η βιταμίνη C μπορεί να αυξήσει το πόσο σίδηρο απορροφάει το σώμα σας.
  • Τυροσιναιμία. Πρόκειται για μια γενετική διαταραχή στα νεογέννητα, όπου τα επίπεδα τους αμινοξέος “τυροσίνη” είναι πολύ υψηλά.

Πιθανώς αποτελεσματική για:

  • Ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Η βιταμίνη C σε συνδυασμό με τον ψευδάργυρο, την βιταμίνη Ε και το β-καροτένιο φαίνεται να βοηθάει στην πρόληψη της απώλειας όρασης, ή στην επιβράδυνση των συμπτωμάτων σε ασθενείς με προχωρημένη εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Το να λαμβάνετε την βιταμίνη C μαζί με άλλα αντιοξειδωτικά, αλλά χωρίς ψευδάργυρο, δεν φαίνεται να έχει καμία επίδραση στην εκφυλιστική νόσο των ματιών.
  • Μείωση της πρωτεΐνης στα ούρα (λευκωματουρία). Η βιταμίνη C σε συνδυασμό με την βιταμίνη Ε μπορούν να μειώσουν την πρωτεΐνη στα ούρα σε άτομα με διαβήτη.
  • Σκλήρυνση των αρτηριών (αρτηριοσκλήρυνση). Η βιταμίνη C μειώνει τον κίνδυνο σκλήρυνσης των αρτηριών.
  • Καρκίνος. Η κατανάλωση βιταμίνης C στη διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του στόματος και άλλων μορφών καρκίνου. Έρευνα έχει δείξει, ότι η αύξηση της πρόσληψης βιταμίνης C μέσω φρούτων και λαχανικών μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου. Ωστόσο, η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης C δεν φαίνεται να έχει το ίδιο αποτέλεσμα.
  • Κοινό κρυολόγημα. Υπάρχει κάποια διαμάχη σχετικά με την αποτελεσματικότητα της βιταμίνης C για τη θεραπεία του κοινού κρυολογήματος. Ωστόσο, η πλειοψηφία των στοιχείων δείχνει ότι η λήψη υψηλών δόσεων βιταμίνης C θα μπορούσε να συντομεύσει την ίαση του κρυολογήματος κατά 1 έως 1,5 ημέρες σε ορισμένους ασθενείς. Η λήψη βιταμίνης C δεν είναι αποτελεσματική για την πρόληψη του κοινού κρυολογήματος.
  • Νεφρικά προβλήματα που σχετίζονται με τα σκιαγραφικά μέσα που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια ενός διαγνωστικού τεστ που ονομάζεται αγγειογραφία. Η λήψη βιταμίνης C πριν και μετά από μια αγγειογραφία φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης νεφρικών προβλημάτων.
  • Ερυθρότητα (ερύθημα) μετά από αισθητικές επεμβάσεις στο δέρμα.Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η βιταμίνη C σε μια συγκεκριμένη κρέμα δέρματος μπορεί να μειώσει την ένταση και τη διάρκεια της ερυθρότητας του δέρματος μετά από επέμβαση με ακτίνες laser για την ουλές και ρυτίδες.
  • Λοιμώξεις των πνευμόνων από έντονη άσκηση. Η βιταμίνη C πριν από έντονη σωματική άσκηση, όπως ένας μαραθώνιος, μπορεί να αποτρέψει λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού, που μερικές φορές ακολουθούν την βαριά καταπόνηση του οργανισμού.
  • Νόσος της χοληδόχου κύστης. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η λήψη βιταμίνης C μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της νόσου της χοληδόχου κύστης στις γυναίκες. Ωστόσο, η βιταμίνη C δεν φαίνεται να έχει αυτό το αποτέλεσμα στους άνδρες.
  • Έλκη του στομάχου που προκαλούνται από το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού. Η βιταμίνη C φαίνεται να μειώνει μερικές από τις παρενέργειες που προκαλούνται από τη θεραπεία για αυτή την πάθηση. Αφότου σκοτωθούν τα βακτήρια, η βιταμίνη C φαίνεται να μειώνει την ανάπτυξη των προκαρκινικών βλαβών στο στομάχι. Ωστόσο, άλλη έρευνα δείχνει ότι η βιταμίνη C δεν βελτιώνει την επούλωση στην λοίμωξη από ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού, οπότε σε γενικές γραμμές οι ιατρικές απόψεις διίστανται στο θέμα αυτό.
  • Ανώμαλη λύση των ερυθρών αιμοσφαιρίων (αιμολυτική αναιμία). Η θεραπεία με βιταμίνη C μπορεί να βελτιώσει αιμολυτική αναιμία.
  • Υψηλή πίεση του αίματος (υπέρταση). Το να παίρνετε βιταμίνη C μαζί με τα συμβατικά φάρμακα μείωσης της αρτηριακής πίεσης φαίνεται να μειώνει λίγο τη συστολική πίεση του αίματος, αλλά δεν φαίνεται να μειώνει τη διαστολική πίεση. Η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης C και μόνο, δεν φαίνεται να επηρεάζουν την αρτηριακή πίεση.
  • Δηλητηρίαση από μόλυβδο. Η κατανάλωση βιταμίνης C στη διατροφή φαίνεται να μειώνει τα επίπεδα μολύβδου στο αίμα.
  • Αυξάνει την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων για τον πόνο στο στήθος. Η βιταμίνη C φαίνεται να βοηθά τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τον πόνο στο στήθος, όπως η νιτρογλυκερίνη, ώστε να λειτουργούν καλύτερα.
  • Οστεοαρθρίτιδα. Λαμβάνοντας βιταμίνη C από διαιτητικές πηγές, ή από συμπληρώματα ασκορβικού ασβεστίου φαίνεται να αποτρέπει την απώλεια χόνδρου και την επιδείνωση των συμπτωμάτων σε άτομα με οστεοαρθρίτιδα.
  • Σωματική απόδοση. Η βιταμίνη C ως μέρος ισορροπημένης διατροφής μπορεί να βελτιώσει την φυσική απόδοση και τη μυϊκή δύναμη σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Επίσης, η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης C μπορεί να βελτιώσει την πρόσληψη οξυγόνου κατά τη διάρκεια άσκησης στα αγόρια εφηβικής ηλικίας.
  • Ηλιακό έγκαυμα. Λαμβάνοντας βιταμίνη C από το στόμα, μαζί με βιταμίνη Ε, φαίνεται πως συμβάλλει στο να αποτραπεί το ηλιακό έγκαυμα. Ωστόσο, η λήψη βιταμίνης C και μόνο δεν εμποδίζει το ηλιακό έγκαυμα.
  • Ζαρωμένο δέρμα. Κρέμες δέρματος που περιέχουν βιταμίνη C, ή βιταμίνη C σε συνδυασμό με ακετυλ-τυροσίνη, θειικό ψευδάργυρο, υαλουρονικό νάτριο και βιοφλαβονοειδή, φαίνεται ότι μειώνει τις ρυτίδες στο δέρμα του προσώπου, οφείλονται στην έκθεση στον ήλιο.

πηγή: http://www.iatropedia.gr

 

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία : Ευ Ζην